Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep is een gezamenlijk initiatief van Amsterdamse scholen, kennisinstellingen en de gemeente, om docenten blijvend te inspireren en te motiveren voor het onderwijs. Op deze manier levert Leraar in Amsterdam, een kleurrijk beroep een bijdrage aan het behoud van leraren en daarmee het tegengaan van het lerarentekort.
Leraar in Amsterdam richt zich daarbij op ervaren leraren en leidinggevenden die hun onderwijs naar een hoger plan willen tillen. Leraren en leidinggevenden kunnen hiervoor een leergang volgen waarbij ze niet alleen gevoed worden met nieuwe kennis en inzichten, maar waarin ze ook gestimuleerd worden deze toe te passen en de opgedane ervaringen met elkaar te delen.
Amsterdam is aantrekkelijk voor jonge gezinnen en groeit snel. Maar helaas is er ook een toenemend lerarentekort. Zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs is hard op zoek naar nieuwe leraren.
De Academische Opleidingsschool Amsterdam (AcOA) is het samenwerkingsverband van het Montessori Lyceum Oostpoort, het Montessori Lyceum Amsterdam, de Open Schoolgemeenschap Bijlmer, het Spinoza Lyceum, de Hogeschool van Amsterdam domein O&O, de Academie voor Lichamelijke Opvoeding, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten en de Interfacultaire Lerarenopleidingen van de Universiteit van Amsterdam.
De Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA) is het samenwerkingsverband van het Metis Montessori Lyceum, IVKO Montessori, het Calandlyceum, het IJburg College, de Vereniging van vrijescholen en de lerarenopleidingen van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, Hogeschool InHolland en de Hogeschool van Amsterdam.